زهره نبی زاده

امروزم این طور گذشت

نوشتن

امروز ۳۰بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۳ است

روز خوب خرید بود. امروز برنامه داشتم کارهای اداری و خرید را انجام دهم. کارهای اداری ام شامل باز کردن حساب بانکی به عنوان ولی برای پسرم و ثبت نامش در سجام. 16سالش است.

همین طور کد مالیاتی و اینماد بگیرم  براساس مقاله هایی که توی اینترنت خوانده بودم  مدارکم را باید اسکن کنم. منم اسکن ندارم باید کافی نت بروم.

 بانک ملت شعبه ای نزدیک مان هست، رفتم برای پسرم حساب باز کنم متصدی بانک گفت باید کارت ملی داشته باشد پسرم کارت ملی ندارد پس تاکسی گرفتم بانک دیگری رفتم اولین بانک، تجارت بود شلوغ بود ایستادم و حساب باز کردم فقط شناسنامه خودم و پسرم کافی بود. نفهمیدم این بانکها مگر دولتی نیستند پس چرا قوانین آنها یکی نیست. 

از متصدی بانک پرسیدم

_ درگاه بانک مستقیم برای سایتم می خوام مراحلش چطوریه؟

_  هیچی حساب باز کن رمز بهت می دهیم درگاه می گیری

_ گفتم مطمئنی! من اینترنت مقاله خوندم کد مالیاتی و مدارک دیگه می خواد 

_ نه شما حساب باز کن 

_ باشه حالا یک تحقیق دیگه می کنم میام حساب باز می کنم. 

بانک ملت هم از متصدی در مورد درگاه پرداخت پرسیدم متصدی که اصلن نمی فهمید درگاه پرداخت چی هست! من را فرستاد پیش رئیس. رئیس هم گفت باید زنگ ببزنم انفورماتیک کرمان بپرسم الان سرم شلوغ است بعدن  این کار را خواهم کرد.

وقتی در مورد درگاه مستقیم بانکی تحقیق می کردم به کلی پیام در مورد سختی این کار برخورد کردم.

 کلی درگاه واسطه برای دور زدن همین مطلب بوجود آمده است

چطور به همین راحتی می شود درگاه بانگی مستقیم گرفت. خلاصه گفتم بانک دیگری هم بروم.  بانک کشاورزی رفتم خلوت بود رئیس نبود. درگاه پرداخت می خواهم به باجه 5 راهنمایی کردند. آقایی با محاسنی نیم بلند کچل که تازه مو کاشته بود و مو های کرکی روی سرش سبز شده بود موهای روی شقیقه اش تازه به سفیدی رفته بود. خیلی آرام و آهسته سخن می گفت نمی توانستم صدایش را به خوبی بشنوم بیشتر لب خوانی می کردم. 

_ درگاه پرداخت اینترنتی می خواهم.

_ برای کسب کار اینترنتی 

_ بله 

_ چه کاری 

_ نویسندگی می خواهم ایبوک برای فروش بگذارم.

_ خب چند لحظه صبر کنید. بفرمایید بنشینید.

_ ممنون

و چند دقیقه ای طول کشید و یک برگه بهم داد حاوی اطلاعاتی در مورد مدارکی که بانک می خواهد. 

کپی برابر اصل شده از شناسنامه، کارت ملی، اجاره نامه یا سند مالکیت، تکمیل فرم درخواست درگاه پرداخت اینترنتی و قبض تلفن ثابت تا اینجاش خوب بود کپی برابر با اصل مجوز می خواهد که من ندارم یعنی کسایی مثل من که، نویسندگی در اینترنت می کند چطور مجوزی و از کجا باید بگیرد و تکمیل قرارداد و تعهد نامه شرکت psp، این را هم نفهمیدم چیست. باید سرچ کنم. 

خلاصه کارهای بانکی ام تمام شد.

باید درگاه پرداخت واسط بگیرم.

به سمت اولین کافی نت رفتم. 

یک پسر جوان لاغر اندام گفت

_ بفرمایید

_ می خواهم پسرم را سجام ثبت نام کنم و اینماد و کد مالیاتی برای خودم 

_ شناسنامه و عکس پدر فرزندتان با شناسنامه خودش 

_ فقط شناسنامه خودش هست 

_ متاسفم باید همه مدارک باشند

_ پس کد مالیاتی برای خودم بگیر توی قسمت کد پستی گیر کرد و خطا می داد در صورتی که کدپستی درست بود و من همیشه از آن استفاده می کنم.  رفتیم قسمت اینماد این هم کد احراز برام نیامد 4 دقیقه زمان برای تکمیل این فرایند بود نیم ساعتی صبر کردم خبری نشد 

امدم خانه بیست دقیقه ی بعد دو کد پشت هم امدند به فکرم رسید مقداری از مراحل اینماد را توی خانه انجام دهم قسمتی که مربوط به اسکن مدارک شد می روم کافی نت 

شاید نزدیک دوساعت،  کد احراز 4 دقیقه زمان اما کد یک ربع بعد می آمد خلاصه آنقدر امتحان کردم تا جواب داد و توانستم وارد پنل کاربری خودم شوم. هشت مرحله دارد. مراحل را یکی یکی پشت سر گذاشتم تا به مرحله 5 اطلاعات تماس رسیدم کد پستی را ثبت کردم آدرس درست بود اما قسمت درخواست یکتای احراز نشانی درست کار نمی کرد اینجا باید به درگاه پست ملی هدایت می شدم  اما عمل نمی کرد. 

خسته شدم بودم رفتم بیرون هم پیاده روی کنم هم مقداری خرید برای خانه انجام دهم. رسیدم خانه بعد از رفع خستگی دوباره سراغ سیستم امدم و پنل را چک کردم همان طور بود. به پشتیبان تیکت زدم  تا ببینم چه پاسخی می دهند و چه روشی برای حل این مشکل دارند. 

روزم رو به اتمام است. امروزم این طور گذشت. بیش از نیمی از کارهایم انجام نشد. فردا هم باید زمان بگذارم. چقد زمان برای شفاف و درست نبودن قوانین هدر می دهیم؟

 

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *