زهره نبی زاده

گرده افشانی نخل مضافتی

قانون تکامل

امروز ۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶ است

روز تلاش و کار بود. باغ بودم فصل بهار و نورز، فصل خانه تکانی و جشن سال جدید است. من شادم. از این، بیدار شدن درختان و جوانه زنی. شروع به بار نشتن شکوفه ها و گرده افشانی آنهاست.

برای درختان نخل مضافتی، گرده افشانی (بودهی) بصورت دستی انجام می شود و این کار اصلی و اولین مرحله از تلاش برای ثمردهی درخت است. انرژی مضاعف می خواهد بخصوص اینکه در نوروز صورت می گیرد. و افراد به دید و بازدید عید می روند و کارگر پیدا کردن برای انجام کارهای باغ معضل بزرگی است. چون این کار تعهد هر روزه می خواهد که در باغ چرخ بزند و درختان ماده که گل آن از جلد سختش (کوریشکو) بیرون زده است گرده ی درخت نر که قبلن از درخت نر تهیه شده است را بدهد. 

این پروسه حساس و زمانبر است. و برای داشتن محصول با کیفیت از زمان شکافتن کوریشکو سه روز وقت گرده افشانی وجود دارد. چون همه ی گل ها هم زمان باز نمی شوند کارگر باید چندین بار درخت را بالا برود و این عمل را تکرار کند. تا همه ی گلها، گرده افشانی شوند. 

سفر

برای همین در طول نوروز تقریبن هر روز به آنجا سر می زنیم. تا مطمئن شویم بودهی به درستی انجام می شود. و در این زمان مسافرت نمی کنیم. اما شهر شلوغ است و مسافران زیادی به اینجا سر می زنند. و حال و هوای شهر بسیار خوب و دیدنی است. شهرداری و مردم شهر تلاش می کنند که به مسافران خوش بگذرد. و نمی دانم افرادی که اینجا می آیند راضی هستند یا نه؟!

امیدوارم روزهای خوش و راحتی را اینجا داشته باشند.  و از طبیعت بکر و زیبا لذت ببرند و با دیدن انبوه نخلها و نخلستانهای بینظیر خستگی کار و تلاش سال را اینجا بدر کنند. و با کوله باری از خاطرات شیرین به خانه های خود به سلامت برگردند. 

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *